Assalamualaikum, Selamat Datang

Tanpa Sabah, Wujudkah Malaysia?

Paparan dalam blog ini tidak berniat untuk menghasut atau membuat sebarang provokasi melainkan sekadar untuk memperjuangkan keadilan dan menentang sebarang bentuk penindasan atau diskriminasi terhadap anak-anak Sabah daripada mana-mana pihak.

Anak Sabah Anak Malaysia

"Barangsiapa yang Allah jadikan sebagai pemimpin rakyat, kemudian ia tidak jujur kepada mereka, maka Allah mengharamkan ke atasnya Syurga". (HR Al Bukhari)

18 December 2009

URANG WESTON MAU AING

Penduduk kecewa dan marah pada Jabatan Air

WESTON: Penduduk Weston dan Kampung Lubok melahirkan rasa tidak puas hati dan marah terhadap keupayaan Jabatan Air setelah lebih sebulan tidak mendapat bekalan air.

Rasa tidak puas hati penduduk itu dapat digambarkan berdasarkan kepada kertas-kertas yang ditulis dan dilekatkan di premis kedai Pekan Weston pada Selasa.

Terdapat lebih kurang 300 buah rumah dengan bilangan penduduk hampir lima ribu orang tidak termasuk lebih seribu orang penduduk di Kampung Lubok telah terjejas sejak bulan lalu apabila bekalan air terputus.

Seorang penduduk yang enggan namanya disiarkan berkata, kesengsaraan ini lebih di rasakan oleh penduduk yang tinggal di kampung atas air yang terpaksa menggunakan air sungai yang masin untuk mencuci peralatan dapur, pakaian dan mandi kerana bantuan bekalan air yang dihantar menggunakan lori tidak sampai ke rumah mereka.

Bekalan air yang dihantar menggunakan lori tangki (tanker) Jabatan Air pun hanya berapa kali saja datang dalam sehari sedangkan terdapat 300 buah rumah di Pekan Weston dan hampir 100 buah di Kampung Lubok Weston dari bantuan ini jelas tidak mencukupi.

Beberapa penduduk juga memberitahu, jika alasan Jabatan Air bahawa pam loji rosak, maka kami boleh terima jika ianya berlaku sekali, tetapi kejadian seumpama ini sudah empat atau lima kali dalam setahun berlaku Menurut beliau pada bulan Ramadan lalu, sedang penduduk menjalankan ibadah puasa, bekalan air juga ‘berpuasa’ dan hanya pulih sehari sebelum hari raya.

Beliau berkata, paling menghairankan, jika pam loji rosak di Batu 60, mengapa pula sekitar pekan Beaufort, Kg Lumadan, Bukau dan Lingkungan bekalan air adalah seperti biasa dan tidak menghadapi masalah air.

Pada masa yang sama kebanyakan penganjur majlis perkahwinan melahirkan rasa kecewa akibat berlakunya masalah bekalan air sepanjang bulan ini yang telah menyebabkan majlis-majlis perkahwinan menjadi hambar.

Selain masalah bekalan air antara agensi yang turut bermasalah ialah Sabah Eletricity Sdn Bhd (SESB) apabila bekalan elektrik juga selalu saja terputus.

Sebagai contoh pada minggu lalu, sedang penduduk mengadakan majlis perkahwinan dalam acara berzanji dan malam berinai dijalankan ,bekalan elektrik telah terputus untuk beberapa jam menyebabkan majlis terganggu dan tertangguh.

Tinjauan New Sabah Times mendapati penduduk terpaksa membayar sewa lori RM25.00 untuk 300 liter air namun bagi mereka yang tidak mampu terpaksa bergantung kepada bekalan air hujan dan air sungai yang masin untuk kegunaan harian.

Sumber: New Sabah Times-17/12/2009

Agak pelik, tetapi benar.. Malang sungguh rasanya orang-orang Weston kerana bekalan air dari beaufort boleh dibekalkan sehingga jauh ke Labuan merentasi lautan. Ibarat kata pepatah Melayu "Kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan".

Siapa yang harus dipersalahkan; adakah wakil rakyat? Jabatan Air? SESB? Wartawan yang melaporkan berita?

Apa pun jawapannya, siapa pun yang bersalah, penduduk Weston telah menjadi mangsanya. Oleh itu seharusnya satu tindakan segera perlu dilakukan demi merealisasikan slogan popular "Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan" dan bukannya slogan kurang popular "Projek diutamakan, Rakyat didungukan".


“Agar kita tidak dilupai bila telah mati dan kereputan, tulislah sesuatu yang berfaedah untuk dibaca atau buatlah sesuatu yang berfaedah untuk ditulis”.

Hakikat Satu Malaysia

Hakikat Satu Malaysia