Posting ini adalah lanjutan daripada komen saya di TKO (http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&thold=-1&mode=flat&order=0&sid=9294#46596) bagi menjawab komentar dari beberapa orang yang seolah-olah meletakkan kesalahan kepada rakyat Sabah atas kemenangan besar UMNO/BN di negeri itu pada pilihanraya umum ke12 yang lalu.
Apa yang saya tahu kesedaran rakyat mengenai penyelewengan BN dalam pemerintahan Sabah memang ada tetapi kesedaran sahaja tidak cukup kuat untuk rakyat Sabah mengubah keputusan pilihanraya lalu kerana beberapa faktor yang akan saya nyatakan di sini.
Kesedaran belum menyeluruh akibat kurang pendedahan dan maklumat
Kehadiran ramai anak-anak Sabah yang mencari rezeki dan menuntut ilmu di semenanjung telah berjaya membuka mata kami (orang Sabah) akan betapa jauhnya Sabah ketinggalan dalam pelbagai aspek pembangunan. Bukan sekadar pembangunan fizikal malah dalam bidang yang saya berkecimpung iaitu pendidikan pun Sabah jauh ketinggalan berbanding di semenanjung. Bukankah ia mampu menjadi modal kempen kepada ahli keluarga yang berada di Sabah untuk lebih sedar akan perkara ini, betapa selama ini BN hanya melakukan penipuan yang berterusan kepada rakyat Sabah. Keuntungan hanya kepada pimpinan yang berada di atas sahaja.
Akan tetapi, dengan pembangunan infrastruktur yang jauh terkebelakang berbanding saudara-saudara di semenanjung, berapa peratuskah agaknya maklumat yang telus dan sahih mampu sampai kepada rakyat kebanyakkan di Sabah. Sumber maklumat yang ada hanyalah TV, radio, dan akhbar yang cuma menyogokkan berita betapa baiknya kerajaan, jahatnya pembangkang, susahnya kehidupan dibawah pembangkang, kehidupan huru-hara seandainya bukan BN yang memerintah dan pelbagai lagi maklumat 'terpesong' yang menjadi bahan mengasak minda orang-orang Sabah.
Melalui saluran media BN telah berjaya meyakinkan rakyat Sabah sebelum pilihanraya bahawa tidak akan ada lagi negeri yang akan menjadi pembangkang hatta Kelantan sekalipun. Pengumuman Koridor Pembangunan Sabah yang diuar-uarkan juga berjaya sedikit sebanyak mempengaruhi pengundi Sabah yang sememangnya dahagakan pembangunan, tidak seperti pengundi di semenanjung yang tidak lagi memerlukan isu pembangunan kerana memang telah membangun.
Faktor Pengundi Hantu
Adanya pengundi-pengundi hantu yang terdiri daripada warga pendatang yang diberikan kad pengenalan 'projek' untuk menjadi pengundi tetap BN. Faktor ini tidak perlu dihuraikan lebih lanjut di sini kerana ia memang telah tersebar luas semenjak dahulu lagi. Fakta-fakta mengenainya mudah didapati bagi mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut. Isu ini adalah antara isu utama yang diperjuangkan oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Sabah.
Ramai Pengundi Sabah Berada di luar
Akibat 'kemajuan pembangunan dan kepesatan ekonomi Sabah' (kononnya) di bawah pemerintahan BN, hampir separuh (atau lebih) anak muda Sabah sebaik sahaja selesai persekolahan akan berhijrah ke semenanjung Malaysia untuk mencari pekerjaan serta melanjutkan pelajaran. Dengan berlakunya perkara tersebut berapa ramai agaknya jumlah yang layak mengundi tetapi tidak dapat menunaikan hak mereka.
Ini ditambah lagi dengan penghantaran guru-guru baru lepasan maktab perguruan seramai 777 orang ke Selangor dan Johor pada tahun 2006 (termasuk saya sendiri) seolah-olah sekolah-sekolah di Sabah tidak lagi memerlukan guru baru. Andaikan separuh daripada golongan ini telah mendirikan rumahtangga dan isteri/suami mereka juga adalah pengundi di Sabah, sudah berapa ramai yang terlibat tidak mengundi semasa pilihanraya lalu.
Ada rakan-rakan dari Sabah yang saya temui di semenanjung ini pada masa pilihanraya lalu menyatakan keinginan untuk balik mengundi tetapi dihambat oleh kekangan waktu dan juga pastinya kewangan. Berapa ramai majikan yang akan memberikan pelepasan untuk pekerja yang berasal dari Sabah untuk balik mengundi, apatah lagi majikan yang mempunyai pekerja majoritinya berasal daripada Sabah. Berapa banyak pula wang yang perlu dibelanjakan untuk balik mengundi, apatah lagi bagi mereka yang telah berkeluarga.
Pasti akan ada pula yang mempersoalkan kenapa kami tidak mendaftar sahaja untuk mengundi di mana kami berada. Untuk pengetahuan anda, kebanyakkan daripada kami tidak berniat untuk bermastautin di semenanjung ini, contohnya saya sendiri adalah pengundi berdaftar di daerah mengundi Membakut. Bersandarkan keyakinan tidak akan lama berada di sini (tidak lebih 5 tahun) apakah perlunya saya memindahkan pusat daerah mengundi ke Selangor. Sedangkan kita tidak tahu apakah pilihanraya akan diadakan dalam masa tiga tahun, empat tahun, atau lima tahun kerana ia bergantung kepada keputusan perdana menteri untuk membubarkan parlimen. Apakah mungkin setelah selesai menukarkan pusat mengundi saya ditukarkan pula bertugas ke negeri asal, berapa kali hendak menukar tempat mengundi.
Bertukar banyak kali tempat mengundi inilah yang menjadi modal wujudnya pengundi hantu, seperti yang didakwa dalam pilihanraya lalu, ada anggota tentera yang namanya wujud dalam daftar undi di banyak tempat kerana beberapa kali berpindah tempat bertugas.
Begitu juga bagi mereka yang berkerja di sektor swasta. Tiada jaminan masa berapa lamakah mereka akan berada di sesuatu tempat untuk mencari rezeki.
Kesimpulannya, kemenangan besar BN di sabah bukanlah sesuatu yang diluar jangkaan walaupun ada pihak yang mendakwa sebelum pilihanraya umum ke12 yang lalu akan menumbangkan BN.
Sebenarnya banyak lagi faktor yang boleh dinyatakan dan mungkin saya akan menyambung lagi penulisan berkaitan topik ini pada masa akan datang sekiranya terdapat keperluan berbuat demikian.