Assalamualaikum, Selamat Datang

Tanpa Sabah, Wujudkah Malaysia?

Paparan dalam blog ini tidak berniat untuk menghasut atau membuat sebarang provokasi melainkan sekadar untuk memperjuangkan keadilan dan menentang sebarang bentuk penindasan atau diskriminasi terhadap anak-anak Sabah daripada mana-mana pihak.

Anak Sabah Anak Malaysia

"Barangsiapa yang Allah jadikan sebagai pemimpin rakyat, kemudian ia tidak jujur kepada mereka, maka Allah mengharamkan ke atasnya Syurga". (HR Al Bukhari)

06 May 2008

3,000 EKAR TANAH DIPOHON UNTUK KAMPUNG TERSUSUN

KENINGAU: Seramai 351 orang peserta ‘perkampungan kawasan tersusun’, atau Block Processing di Kg. Sinua, memohon kepada kerajaan agar tanah seluas 3,000 ekar yang mereka pohon, tidak dilibatkan dalam program pembangunan tanah oleh Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah (SLDB).
Ketua peserta Julius Sikin, 49, berkata, penduduk telah memiliki hak permohonan ke atas tanah tersebut, daripada Jabatan Tanah Daerah Keningau bagi tujuan pembangunan sebuah kampung tersusun, yang dilengkapi dengan pelbagai pembangunan kerajaan.
“Kita ada sebuah perkampungan tersusun, bangunan sekolah kerajaan, klinik serta bangunan-bangunan kerajaan yang lain di sini,” katanya. Julius berkata, PT ke atas kawasan itu telah diperolehi daripada pihak berkuasa Jabatan Tanah Daerah Keningau. Pejabat Hasil Bumi Bil. JKM.PHB:600-1/1/1/13 Jld.6(115) yang meminta Juruukur Daerah Keningau, agar mengambil tindakan ulasan juga diperolehi, di samping Penolong Pemungut Hasil Tanah Keningau turut meminta kepada bahagian itu, untuk melakukan tindakan yang sama melalui surat bertarikh 5 Okt, 2007. Kertas kerja pembangunan ke atas kawasan itu telah pun siap dan seorang pengurus pembangunan telah pun dilantik. Julius menamakan pencetus penubuhan perkampungan tersusun itu, Johnny Angkoroi sebagai pengurus pembangunan itu. Menurut Julius, pembangunan kampung tersusun melibatkan kawasan seluas 500 ekar, sementara lot-lot peserta akan dibangunkan dengan penanaman getah secara komersial. “Ini merupakan perkampungan tersusun yang pertamanya dibangunkan di kawasan pedalaman,” jelas Julius. Sebelum ini SLDB dilaporkan telah memasukkan kawasan itu sebagai sebahagian daripada pelaksanaan projek penanaman pokok jarak atau jatropha, namun Julius berkata, penduduk telah memohon kawasan itu terlebih dahulu untuk tujuan ‘kawasan teratur’, bagi sebuah perkampungan tersusun yang dikenali sebagai Perkampungan Tersusun Terusmadi. Permohonan ke atas tanah itu dibuat sejak tahun 1996 dan dijangka akan mula dibangunkan secara berperingkat mulai tahun ini. “Kami yakin untuk melaksanakan,” katanya. Beliau merayu kepada Juruukur Daerah Keningau agar mempercepatkan ulasan ke atas permohonan tanah penduduk itu. “Masa yang amat sesuai bagi kami di kawasan pedalaman untuk membangun, tanpa terlalu bergantung sepenuhnya kepada kerajaan,” tambahnya. Sumber:sabah-kita.net

No comments:

Post a Comment


“Agar kita tidak dilupai bila telah mati dan kereputan, tulislah sesuatu yang berfaedah untuk dibaca atau buatlah sesuatu yang berfaedah untuk ditulis”.

Hakikat Satu Malaysia

Hakikat Satu Malaysia