Assalamualaikum, Selamat Datang

Tanpa Sabah, Wujudkah Malaysia?

Paparan dalam blog ini tidak berniat untuk menghasut atau membuat sebarang provokasi melainkan sekadar untuk memperjuangkan keadilan dan menentang sebarang bentuk penindasan atau diskriminasi terhadap anak-anak Sabah daripada mana-mana pihak.

Anak Sabah Anak Malaysia

"Barangsiapa yang Allah jadikan sebagai pemimpin rakyat, kemudian ia tidak jujur kepada mereka, maka Allah mengharamkan ke atasnya Syurga". (HR Al Bukhari)

12 May 2009

Kemenangan Nizar Kemenangan Rakyat - Sabahkini.net

KEMELUT krisis politik di Negeri Perak hampir selesai apabila Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa Datuk Seri Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah di mana dalam masa yang sama Hakim Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim, Zamry harus mengosongkan jawatan tersebut.

<> Berikutan keputusan tersebut Nizar turut menggesa Datuk Seri Zambry Abdul Kadir supaya mengosongkan kerusi MB Perak bersama 6 Exco yang lain dengan serta merta kerana perlantikkan mereka tidak sah di sisi undang undang.

<> Antara lain yang menguatkan alasan Hakim Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim yang mendapati kerusi panas MB tidak kosong kerana Nizar tidak pernah pun meletakkan jawatan itu sebelum melantik Zambry dari Barisan Nasional (BN).

<> Penghakiman itu boleh disifatkan sebagai bersejarah kerana telah mengikut lunas undang-undang yang sebenarnya, namun keputusan itu sekadar sementara kerana yang pasti Pakatan Rakyat (PR) perlu bertindak realistik di mana segala-galanya harus diserahkan kembali kepada rakyat untuk menentukan kerajaan yang benar-benar mendapat sokongan padu daripada rakyat Perak menerusi pembubaran Dewan Negeri Kuasa harus dikembalikan kepada rakyat untuk menentukan masa depan bumi Perak, kerana dengan berbuat sedemikian hanya rakyat sahaja yang mempunyai kuasa ataupun mandat untuk memilih kerajaan baru menerusi pilihanraya untuk menamatkan kemelut politik Perak yang kini sudah menjangkau hampir 100 hari bergolak.

<> Kerajaan Perak yang masih terumbang-ambing ketika ini, seluruh Negara tergamam seketika, malah telah menyifatkan bahawa Peraklah satu-satunya negeri yang paling unik dari sejarah politik di abad ke-21 kerana telah mempunyai sistem kerajaan seperti berikut:-

<> 1) Dua orang Menteri Besar

2) Dua orang Speaker Dewan Undangan Negeri

3) Dua barisan EXCO

4) Dua Setiausaha Dewan Negeri

5) Dua Dewan Negeri (Sub Dewan dalam Dewan Negeri)

Dalam ertikata lain, Perak mempunyai dua kerajaan, satu kerajaan yang sah dari PR, manakala satu lagi kerajaan BN yang dilantik selepas 3 ADUN melompat menyokong kepada BN.

<> Berikutan perkembangan terbaru itu, sudah tentu segala perancangan dan keputusan Zambry sepanjang beliau menjawat jawatan MB adalah tidak sah, membazir wang rakyat dan membuang masa hanya kerana pergelutan politik yang tidak menghormati prinsip demokrasi dan membelakangi kedaulatan undang undang Negara.

2 comments:

  1. TAKZIAH JUGA PADA NIZARLEMBU KERANA KALAH LAGI DALAM MAHKAMAH KEESOKKANNYA.

    KELMARIN KATA MAHKAMAH IS THE BEST, HARI NI PULA KATA MAHKAMAH BUAT LAWAK BUDU...SIAPA BAH YANG BUDU NI????

    ReplyDelete
  2. Takziah tu lebih tepat kepada sistem Perundangan Malaysia dan hakim Mahkamah Tinggi sebenarnya tu.

    ReplyDelete


“Agar kita tidak dilupai bila telah mati dan kereputan, tulislah sesuatu yang berfaedah untuk dibaca atau buatlah sesuatu yang berfaedah untuk ditulis”.

Hakikat Satu Malaysia

Hakikat Satu Malaysia