Assalamualaikum, Selamat Datang

Tanpa Sabah, Wujudkah Malaysia?

Paparan dalam blog ini tidak berniat untuk menghasut atau membuat sebarang provokasi melainkan sekadar untuk memperjuangkan keadilan dan menentang sebarang bentuk penindasan atau diskriminasi terhadap anak-anak Sabah daripada mana-mana pihak.

Anak Sabah Anak Malaysia

"Barangsiapa yang Allah jadikan sebagai pemimpin rakyat, kemudian ia tidak jujur kepada mereka, maka Allah mengharamkan ke atasnya Syurga". (HR Al Bukhari)

26 April 2009

Khabar Dari Membakut

UMNO/BN dimana2 pun sama tidak dapat lari dari dasar nepotisme dan kronisme. Apalah sangat tu semua sebab rasuah pun cuba dihalalkan oleh mereka, supaya tidak nampak ianya sebagai satu 'Dosa Besar', rasuah tidak dipanggil rasuah tetapi dikenali dengan nama manjanya POLITIK WANG?!

 

Sekarang ini di mana-mana pun di kawasan Membakut sentiasa kedengaran rungutan terhadap sikap ADUN N.24 membakut, YB Datuk Mohd. Arifin Mohd. Arif yang lebih mementingkan kroni-kroninya sahaja. Rungutan bukan sahaja daripada rakyat biasa yang terdiri daripada pengundi atas pagar atau penyokong pembangkang, malah di kalangan ahli dan penyokong UMNO/BN pun ramai yang mula mempersoalkan kewajaran tindakan YB yang baru sahaja mendapat gelaran Datuk ini. Projek-projek pembangunan yang kecil apatah lagi yang besar hampir kesemuanya dibolot oleh orang-orang kanan (kroni)beliau.

 

Sewaktu menyertai kursus Kepimpinan JKKK dalam kawasan Membakut pada tahun lepas (saya mewakili Pengerusi JKKK kampung saya yang uzur pada masa itu) kedengaran suara-suara tidak berpuashati dengan tindakan sebegitu. Malah ada cadangan di kalangan pengerusi-pengerusi JKKK tersebut untuk mengutarakan ketidakpuasan hati terhadap YB semasa perasmian penutup kursus tersebut tetapi akhirnya tidak ke mana apabila YB tidak menghadirkan diri dan sekadar menghantar wakil.

 

Khabar terbaru mengatakan usaha untuk mewujudkan Bandar Baru Saga-Saga, yang terletak di Kg. Pimping (Kampung kelahiran ADUN Membakut). Pekan Membakut yang sedia ada pun belum layak menjadi daerah penuh, ada hati pula hendak membuka bandar baru di Saga2. Sepatutnya bangunkan dahulu Pekan Membakut hingga layak menjadi sebuah daerah penuh seterusnya menjadi sebuah bandar(?). Lokasi Pekan Membakut sekarang lebih strategik kerana terletak di tepi lebuhraya (?) yang menghubungkan Kota-Kinabalu dengan Labuan, Sarawak, dan Negara Brunei Darussalam.

 

YB Datuk ADUN Membakut seorang berpendidikan tinggi di bidang agama sepatutnya faham dan tahu bagaimana melaksanakan keadilan dalam sistem pemerintahan. Keadilan untuk semua penduduk membakut untuk menikmati pembangunan tanpa mengira suku kaum dan agama, majoriti atau minoriti. Tidak kira kampung itu dihuni oleh kaum Kadazan atau Dusun atau Paitan atau Cina atau apa sahaja suku kaumnya, mereka semua adalah penduduk Membakut yang YB Datuk wakili. Jangan bila dah terhantuk baru nak mengadah. Sudah ada suara-suara yang membayangkan YB Datuk akan ditolak pada pilihanraya akan datang, kerana kata mereka Datuk Arifin tidak menghargai peluang kedua yang telah diberikan (YB Arifin telah memenangi DUN Membakut untuk penggal kedua pada PRU12).

 

*Untuk pengetahuan umum, landskap politik Sabah pada masa ini masih lagi berkisar sekitar isu pembangunan, tidak seperti di Semenanjung Malaysia yang telah membangun secara umumnya walaupun masih ada lagi kawasan yang lebih kurang sama dengan di Sabah.

3 comments:

  1. slm, bkn membakut ja, kwsn kami pun sama...50 tahun merdeka tp jalan raya masih d tahap zmn kolonial...

    ReplyDelete
  2. Itulah hakikatnya Negeri Di Bawah Bayu ni dgnoey.. Dgnoey d mana tu?

    ReplyDelete


“Agar kita tidak dilupai bila telah mati dan kereputan, tulislah sesuatu yang berfaedah untuk dibaca atau buatlah sesuatu yang berfaedah untuk ditulis”.

Hakikat Satu Malaysia

Hakikat Satu Malaysia