Assalamualaikum, Selamat Datang

Tanpa Sabah, Wujudkah Malaysia?

Paparan dalam blog ini tidak berniat untuk menghasut atau membuat sebarang provokasi melainkan sekadar untuk memperjuangkan keadilan dan menentang sebarang bentuk penindasan atau diskriminasi terhadap anak-anak Sabah daripada mana-mana pihak.

Anak Sabah Anak Malaysia

"Barangsiapa yang Allah jadikan sebagai pemimpin rakyat, kemudian ia tidak jujur kepada mereka, maka Allah mengharamkan ke atasnya Syurga". (HR Al Bukhari)

25 April 2008

Posting ini adalah lanjutan daripada komen saya di TKO (http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&thold=-1&mode=flat&order=0&sid=9294#46596) bagi menjawab komentar dari beberapa orang yang seolah-olah meletakkan kesalahan kepada rakyat Sabah atas kemenangan besar UMNO/BN di negeri itu pada pilihanraya umum ke12 yang lalu.
Apa yang saya tahu kesedaran rakyat mengenai penyelewengan BN dalam pemerintahan Sabah memang ada tetapi kesedaran sahaja tidak cukup kuat untuk rakyat Sabah mengubah keputusan pilihanraya lalu kerana beberapa faktor yang akan saya nyatakan di sini.
Kesedaran belum menyeluruh akibat kurang pendedahan dan maklumat
Kehadiran ramai anak-anak Sabah yang mencari rezeki dan menuntut ilmu di semenanjung telah berjaya membuka mata kami (orang Sabah) akan betapa jauhnya Sabah ketinggalan dalam pelbagai aspek pembangunan. Bukan sekadar pembangunan fizikal malah dalam bidang yang saya berkecimpung iaitu pendidikan pun Sabah jauh ketinggalan berbanding di semenanjung. Bukankah ia mampu menjadi modal kempen kepada ahli keluarga yang berada di Sabah untuk lebih sedar akan perkara ini, betapa selama ini BN hanya melakukan penipuan yang berterusan kepada rakyat Sabah. Keuntungan hanya kepada pimpinan yang berada di atas sahaja.
Akan tetapi, dengan pembangunan infrastruktur yang jauh terkebelakang berbanding saudara-saudara di semenanjung, berapa peratuskah agaknya maklumat yang telus dan sahih mampu sampai kepada rakyat kebanyakkan di Sabah. Sumber maklumat yang ada hanyalah TV, radio, dan akhbar yang cuma menyogokkan berita betapa baiknya kerajaan, jahatnya pembangkang, susahnya kehidupan dibawah pembangkang, kehidupan huru-hara seandainya bukan BN yang memerintah dan pelbagai lagi maklumat 'terpesong' yang menjadi bahan mengasak minda orang-orang Sabah.
Melalui saluran media BN telah berjaya meyakinkan rakyat Sabah sebelum pilihanraya bahawa tidak akan ada lagi negeri yang akan menjadi pembangkang hatta Kelantan sekalipun. Pengumuman Koridor Pembangunan Sabah yang diuar-uarkan juga berjaya sedikit sebanyak mempengaruhi pengundi Sabah yang sememangnya dahagakan pembangunan, tidak seperti pengundi di semenanjung yang tidak lagi memerlukan isu pembangunan kerana memang telah membangun.
Faktor Pengundi Hantu
Adanya pengundi-pengundi hantu yang terdiri daripada warga pendatang yang diberikan kad pengenalan 'projek' untuk menjadi pengundi tetap BN. Faktor ini tidak perlu dihuraikan lebih lanjut di sini kerana ia memang telah tersebar luas semenjak dahulu lagi. Fakta-fakta mengenainya mudah didapati bagi mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut. Isu ini adalah antara isu utama yang diperjuangkan oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Sabah.
Ramai Pengundi Sabah Berada di luar

Akibat 'kemajuan pembangunan dan kepesatan ekonomi Sabah' (kononnya) di bawah pemerintahan BN, hampir separuh (atau lebih) anak muda Sabah sebaik sahaja selesai persekolahan akan berhijrah ke semenanjung Malaysia untuk mencari pekerjaan serta melanjutkan pelajaran. Dengan berlakunya perkara tersebut berapa ramai agaknya jumlah yang layak mengundi tetapi tidak dapat menunaikan hak mereka.

Ini ditambah lagi dengan penghantaran guru-guru baru lepasan maktab perguruan seramai 777 orang ke Selangor dan Johor pada tahun 2006 (termasuk saya sendiri) seolah-olah sekolah-sekolah di Sabah tidak lagi memerlukan guru baru. Andaikan separuh daripada golongan ini telah mendirikan rumahtangga dan isteri/suami mereka juga adalah pengundi di Sabah, sudah berapa ramai yang terlibat tidak mengundi semasa pilihanraya lalu.
Ada rakan-rakan dari Sabah yang saya temui di semenanjung ini pada masa pilihanraya lalu menyatakan keinginan untuk balik mengundi tetapi dihambat oleh kekangan waktu dan juga pastinya kewangan. Berapa ramai majikan yang akan memberikan pelepasan untuk pekerja yang berasal dari Sabah untuk balik mengundi, apatah lagi majikan yang mempunyai pekerja majoritinya berasal daripada Sabah. Berapa banyak pula wang yang perlu dibelanjakan untuk balik mengundi, apatah lagi bagi mereka yang telah berkeluarga.
Pasti akan ada pula yang mempersoalkan kenapa kami tidak mendaftar sahaja untuk mengundi di mana kami berada. Untuk pengetahuan anda, kebanyakkan daripada kami tidak berniat untuk bermastautin di semenanjung ini, contohnya saya sendiri adalah pengundi berdaftar di daerah mengundi Membakut. Bersandarkan keyakinan tidak akan lama berada di sini (tidak lebih 5 tahun) apakah perlunya saya memindahkan pusat daerah mengundi ke Selangor. Sedangkan kita tidak tahu apakah pilihanraya akan diadakan dalam masa tiga tahun, empat tahun, atau lima tahun kerana ia bergantung kepada keputusan perdana menteri untuk membubarkan parlimen. Apakah mungkin setelah selesai menukarkan pusat mengundi saya ditukarkan pula bertugas ke negeri asal, berapa kali hendak menukar tempat mengundi.
Bertukar banyak kali tempat mengundi inilah yang menjadi modal wujudnya pengundi hantu, seperti yang didakwa dalam pilihanraya lalu, ada anggota tentera yang namanya wujud dalam daftar undi di banyak tempat kerana beberapa kali berpindah tempat bertugas.
Begitu juga bagi mereka yang berkerja di sektor swasta. Tiada jaminan masa berapa lamakah mereka akan berada di sesuatu tempat untuk mencari rezeki.
Kesimpulannya, kemenangan besar BN di sabah bukanlah sesuatu yang diluar jangkaan walaupun ada pihak yang mendakwa sebelum pilihanraya umum ke12 yang lalu akan menumbangkan BN.
Sebenarnya banyak lagi faktor yang boleh dinyatakan dan mungkin saya akan menyambung lagi penulisan berkaitan topik ini pada masa akan datang sekiranya terdapat keperluan berbuat demikian.

13 comments:

  1. hi
    adipex pills

    One side effects of Adipex is the impairment of one’s thinking or reactions.
    [url=http://www.marketingimpactzone.com/]adipex phentermine[/url]
    People with diabetes, high blood pressure, and high cholesterol, diabetes should use Adipex together with diet and exercise.
    http://www.marketingimpactzone.com/ - adipex no prescription

    One side effects of Adipex is the impairment of one’s thinking or reactions.

    ReplyDelete
  2. Hello
    http://www.moroccanwholesale.com/ - buy meridia
    Your dostor is the best person to know about it.
    [url=http://www.moroccanwholesale.com/]meridia no prescription[/url]
    S.
    meridia diet
    You should never take the over dose of this drug meridia.

    ReplyDelete
  3. Hello all
    clonazepam medication
    If you miss any dose than take it as soon as you remember unless the time is very near to next dose.
    [url=http://www.actperu.com/]generic klonopin[/url]

    Klonopin is proved to be very effective to treat patients with anxiety depression and panic disorder.
    http://www.actperu.com/ - klonopin pill
    You must not drink anything alcoholic during the medication period of Klonopin.

    ReplyDelete
  4. http://www.atvgearandaccessoriesblog.com/ - rimonabant online
    However, the most commonly experienced side effects of Acomplia are: nausea, depression, irritability and sleeplessness.
    [url=http://www.atvgearandaccessoriesblog.com/]acomplia medication[/url]
    Acomplia does not work for everyone, but in one clinical trial it was shown that 70% of users lost 5% of their body weight in one years time.
    acomplia price
    Those with underlying neurological conditions should not take the drug due to side effects discussed below.

    ReplyDelete
  5. Hi,
    http://www.mycraftsolutions.com/ - zolpidem online
    Ambien has now been prescribed to well over 25 million individuals, and is one of the most popular insomnia medications on the market.
    [url=http://www.mycraftsolutions.com/]ambien zolpidem[/url]

    Ambien's method of action is to slow the central nervous system and thought patterns of the individual taking it.
    generic zolpidem
    Eliminate insomnia Buy Ambien (Zolpidem) at reliable online pharmacy and save extra money! No prescription! No hidden fees!
    Throughout the past decade, Ambien sleeping pills have became increasingly popular.

    ReplyDelete
  6. Hi,
    sertraline zoloft
    Specifically, SSRIs work to inhibit the reuptake of serotonin allowing a more balanced brain chemical structure for those struggling with depression.
    [url=http://www.wildbird-watching.com/]zoloft 50 mg[/url]

    If you are suffering from a social phobia then Zoloft can work great for you also.
    http://www.wildbird-watching.com/ - zoloft price
    Specifically, SSRIs work to inhibit the reuptake of serotonin allowing a more balanced brain chemical structure for those struggling with depression.

    ReplyDelete
  7. Hello,
    valium diazepam
    Valium has been on the market since 1960, and this is perhaps the leading quality of its massive success throughout the world in the 21st century.
    [url=http://www.thedrunkgeek.com/]diazepam online[/url]

    It is the individuals own responsibility to eventually find the root causes of their thought patterns which is causing them the anxiety.
    http://www.thedrunkgeek.com/ - cheap valium
    Since Valium has been around so long it has gained a name for itself as one of the top anxiety fighting medications.

    ReplyDelete
  8. Drug Subtance Colour
    levitra pharmacy
    Similar to other two medicines this also helps to increase flow of blood in penis.
    [url=http://www.aur-phala.com/]cheap levitra[/url]
    It helps men who are facing erection problem very effectively and stays for a longer time.
    http://www.aur-phala.com/ - buy levitra online
    So be careful while taking this type of sex related medicines because some times they cause major health problems.

    ReplyDelete
  9. Diabetes Medication Type 2
    http://roundandbrown-review.com/ - buy synthroid
    - If you are at the risk of developing a goiter.
    [url=http://roundandbrown-review.com/]buy synthroid online[/url]
    Generic Synthroid (Levothyroxine) available! 20% off! No prescription!
    Levothyroxine is a chemical or rather synthetic thyroid hormone that is responsible for the body’s metabolism factor.
    buy synthroid online
    Generic Synthroid (Levothyroxine) available! 20% off! No prescription!
    Levothyroxine is a chemical or rather synthetic thyroid hormone that is responsible for the body’s metabolism factor.

    ReplyDelete
  10. Hello
    buy cialis online

    It is always better to take this medicine only after consulting with your physician and this medicine will be sold only on prescription and not over the counter.
    [url=http://apartment-rental-durham-nc.com/]tadalafil online[/url]
    Since its introduction in the year 2003, over two million patients, all over the world has been treated with cialis for erectile dysfunction problem.
    http://apartment-rental-durham-nc.com/ - cialis 20mg
    It slows down PED5 enzyme, which occurs naturally in the erectile tissue and it is capable of breaking down cyclic GMP, a substance produced in the process of sexual arousal.

    ReplyDelete
  11. favorites kaboe

    [url=http://sandi-f-squar.blogspot.com]sandisk for square[/url]
    [url=http://arma-fo-advanc.blogspot.com]armani for advanced[/url]
    [url=http://neo-blaze-fond.blogspot.com]neon blazers fondue[/url]
    [url=http://italia-sear-paraboli.blogspot.com]italian search parabolic[/url]

    mostly voted zsmhv

    ReplyDelete
  12. Hello swantosad http://www.maxquest-ar.com/ - propecia no prescription Almost 80% of men were able to stop their going bald or even reversed their problem to some extent by using Propecia. [url=http://www.maxquest-ar.com/]propecia finasteride[/url] Many patients, however, decide to take both simultaneously for better results. cheap propecia online The production of Dyhydrotestosterone (DHT), a hormone produced from testosterone responsible for hair fall and baldness, to prevent hair loss is being blocked by Propecia.

    ReplyDelete
  13. Illegal X Pills - news http://www.hydrogengeneratorcar911.com/ - buy effexor online It was invented in 1969. [url=http://www.hydrogengeneratorcar911.com/]generic effexor[/url] There are absolutely no sexual side effects with this drug which is a huge problem with other antidepressants, especially Zoloft. paxil no prescription Buy antidepressants online and save your money! Worldwide delivery, no prescription, no hidden fees!Effexor.

    ReplyDelete


“Agar kita tidak dilupai bila telah mati dan kereputan, tulislah sesuatu yang berfaedah untuk dibaca atau buatlah sesuatu yang berfaedah untuk ditulis”.

Hakikat Satu Malaysia

Hakikat Satu Malaysia