Assalamualaikum, Selamat Datang

Tanpa Sabah, Wujudkah Malaysia?

Paparan dalam blog ini tidak berniat untuk menghasut atau membuat sebarang provokasi melainkan sekadar untuk memperjuangkan keadilan dan menentang sebarang bentuk penindasan atau diskriminasi terhadap anak-anak Sabah daripada mana-mana pihak.

Anak Sabah Anak Malaysia

"Barangsiapa yang Allah jadikan sebagai pemimpin rakyat, kemudian ia tidak jujur kepada mereka, maka Allah mengharamkan ke atasnya Syurga". (HR Al Bukhari)

18 April 2008

Sabah: Dulu dan Sekarang29

Dulu kala kita berpergian ke Kuala Lumpur, maka orang di sana akan bertanya “datang dari mana?”, Maka kitapun dengan bangga menjawab “dari Sabah”. Bila disebut Sabah maka orang Semananjung Malaysia pasti mengatakan orang Sabah kaya kerana ada balak. Itu di zaman dulu dan memang ketika itu Sabah merupakan negeri yang kaya, tetapi sekarang kalau ditanya dan jawaban kita sama “dari Sabah”, maka mereka segera bertanya “Kerja kilang mana?” Begitulah keadaan Sabah.
Sabah ada kayu balak, ada tembaga, ada kelapa sawit, ada hutan tebal dan sekarang merupakan negeri yang terbesar memiliki telaga minyak terbesar di tenggara asia dan sabah bolehlah dikatakan terkaya, terbilang, terkenal kerana gunungnya tertinggi dan macam-macam, tetapi yang aneh dan ajaibnya Sabah merupakan negeri termiskin sekali (23%) dan sama dengan kemiskinan di Afrika Selatan.
ISMAILY BUNGSU
Dipetik daripada Watan Sabah http://ismailybungsu.wordpress.com/

No comments:

Post a Comment


“Agar kita tidak dilupai bila telah mati dan kereputan, tulislah sesuatu yang berfaedah untuk dibaca atau buatlah sesuatu yang berfaedah untuk ditulis”.

Hakikat Satu Malaysia

Hakikat Satu Malaysia