Assalamualaikum, Selamat Datang

Tanpa Sabah, Wujudkah Malaysia?

Paparan dalam blog ini tidak berniat untuk menghasut atau membuat sebarang provokasi melainkan sekadar untuk memperjuangkan keadilan dan menentang sebarang bentuk penindasan atau diskriminasi terhadap anak-anak Sabah daripada mana-mana pihak.

Anak Sabah Anak Malaysia

"Barangsiapa yang Allah jadikan sebagai pemimpin rakyat, kemudian ia tidak jujur kepada mereka, maka Allah mengharamkan ke atasnya Syurga". (HR Al Bukhari)

01 May 2008

TAMBUNAN: Harapan enam keluarga untuk membolehkan me-reka menjalani kehidupan seperti sedia kala masih menjadi sia-sia. Mereka telah terputus hubungan sejak sebulan yang lalu apabila Jalan Kihukad Majora – Bundu Apin-Apin runtuh dan tidak boleh dilalui sama sekali. Jurucakap penduduk Esther Olok, 26, memberitahu, penduduk telah be-berapa kali mengadukan masalah itu kepada pihak berwajib, namun se-hingga kini ia masih belum ada sebarang tindakan. “Kami semakin putus asa,” katanya. Esther berkata, kawasan itu sama sekali tidak boleh dilalui disebabkan selut yang tebal, di samping hakisan terus berlaku ekoran keadaan cuaca di kawasan pedalaman yang tidak me-nentu. Katanya, penduduk cuba berusaha untuk membersihkan kawasan itu melalui gotong-royong, sekadar membina laluan motosikal serta pejalan kaki, namun Esther berkata, tenaga manusia tidak mampu untuk mengembalikan keadaan asal jalan raya tersebut. “Kami benar-benar kecewa dengan keadaan ini,” tambahnya, dan meminta wakil rakyat di kawasan itu supaya melakukan sesuatu agar jalan raya yang merupakan nadi utama penduduk di situ, pulih seperti sedia kala. “Kami terputus hubungan disebabkan tanah runtuh dan kami merayau YB untuk membantu kami,” katanya. “Kami perlu keluar dari kampung ini untuk membeli barang keperluan seperti ubat-ubatan… dan anak-anak kami juga perlu pergi ke sekolah,” kata Esther Jalan raya itu runtuh pada 5 Mac lepas dan masih terbiar sehingga aduan Esther kepada akhbar ini dibuat. Difahamkan penduduk telah mengadukan masalah itu sebanyak lima kali kepada pihak berwajib di Tambunan. Kira-kira 200 keluarga telah berpindah Kampung Bundu sejak beberapa tahun lepas kecuali enam keluarga petani ini yang mengandungi 30 orang.
Sumber: The New Sabah Times Begitulah keadaan di Sabah, kekayaan hasil bumi tidak menjamin kesenangan hidup warganya. Sampai bila keadaan ini akan berlanjutan?

1 comment:

  1. asam-lambunau.blogspot.com is very informative. The article is very professionally written. I enjoy reading asam-lambunau.blogspot.com every day.
    personal loans
    payday loans canada

    ReplyDelete


“Agar kita tidak dilupai bila telah mati dan kereputan, tulislah sesuatu yang berfaedah untuk dibaca atau buatlah sesuatu yang berfaedah untuk ditulis”.

Hakikat Satu Malaysia

Hakikat Satu Malaysia